scène 1 prinsessenjurkjes

 

   Bekijk de scène 
   

mode

 

Anno 1890 heeft moeder commentaar op de jurk van dochterlief.

"Je kunt geen Prinsessenjurkjes meer aan, chérie".
Moeder beschermt de maagdelijkheid van haar dochter.
Het kind mag geen lust opwekken.

 

 

  prinsessenjurkjes

 

 

opdracht #1

De angst van de Moeder

Beantwoord de volgende vragen individueel:


Waar is de moeder bang voor?
 
Loop jij er wel eens uitdagend bij?

Wie geeft daar dan commentaar op?

Wie bepaalt wat kan en wat niet?
 

opdracht #2

Wat kan en wat niet kan
 
Zoek 5 foto's met kleding die volgens jou kan en 5 met kleding die volgens jou niet kan.
Schrijf bij elke foto op "deze kleding kan niet omdat ( in 1 zin.)..."
of "deze kleding vind ik prima omdat ( in 1 zin.)..."
Klassikaal;
Leg nu alle foto's uit de categorie "kan niet" bij elkaar en doe hetzelfde met de categorie "vind ik prima".
Wat valt je op?
Waar komen jullie ideeën over wat wel en wat niet kan vandaan?
 
Deel

Deel je foto's en conclusies op het forum.

 

 

 

 

 

 

scène 2 schaamte

 

gevoelens

Je ziet een fragment uit scène 2 waarin Melchior en Moritz wat ongemakkelijk in gesprek zijn.

 "Heb jij ze al gevoeld, de seksuele gevoelens?"

Je kunt er niet omheen, naast ons brein, waarin allerlei gedachten worden geproduceerd, is ons lichaam ook onder invloed van allerlei andere gewaarwordingen.

Er zijn invloeden van binnenuit zoals honger, dorst en bijvoorbeeld lust- verlangens, al dan niet gestuurd door de hormonen die de voortplanting regelen.

Er werken ook externe invloeden op ons systeem, allerlei prikkels oefenen invloed uit: beelden bijvoorbeeld en geluid, maar ook geur en tastzin beinvloeden ons. Onze reactie op die prikkels is deels bewust en overwogen en deels onbewust en instinctief.

 

 

 

 

We hebben allerlei filters om informatie te verwerken en er voor te zorgen dat we ons kunnen concentreren op wat belangrijk is.
De eerste letter die je leerde schrijven en al die andere dingen die je leerde, daarover hoef je niet meer na te denken, zodat je aandacht beschikbaar is voor andere taken.
Slechts een klein deel van al die impulsen in ons en om ons heen dringt tot ons bewustzijn door en dat is maar goed ook.....
 
Hoezo? ....waarom denk je dat eigenlijk?


Stel je voor dat je elke toets op je toetsenbord bewust zou aanslaan, dat je alles bewust zou doen.

Gek zou je worden, denk je ook niet?
Probeer maar eens vijf minuten alles wat je doet, elke handeling, bewust te doen .....

Je ademhaling, je oogbewegingen, elke spier in je lichaam, elk geluid.

Gelukkig kunnen we filteren wat wel en wat niet tot ons bewustzijn doordringt.

We filteren niet alleen informatie, we maken ook schema's, routines, programmaatjes, kaders, frames of hoe je het maar wilt noemen. Zeg maar: besturingssystemen over hoe om te gaan met de wereld.
We schrijven voortdurend kleine codes, apps zo je wilt, die ons helpen met al die verschillende situaties in ons leven om te gaan.

 

opdracht #1

Doe vijf minuten lang alles wat je doet bewust, elke ademhaling, de kleinste beweging, elke spier in je lichaam.

Wat valt je op?

 

praten over seks vroeger en nu

Melchior & Moritz praten over seks....

Is er volgens jou verschil tussen een gesprek over seks vroeger en nu?

Welke verschillen zijn er, maak een lijstje.

Met wie heb jij voor het eerst gepraat over sex?

 

mooi naakt

Moritz heeft een naakt meisje gezien, "mooi was ze..".

Wanneer is naakt mooi en wanneer niet?

Wat is in jouw herinnering het eerste moment dat je je bewust werd van naaktheid?

Wat stond daarbij op de voorgrond? (schaamte, verwondering, boosheid, schrik etc. )

 

hoe het voelt ....

sex
 Voelen.... tsja zo kan het ook.....

scène 4 ik ben over!

 

 

schijn

 
Moritz zit in de rats, zakken of niet, dat is de vraag.

Hij breekt in op school om erachter te komen.

De schijn ophouden en je niet laten kennen.
"Het gaat goed met me !"
Hoe komt het dat we zo bezig zijn met ons zelfbeeld?
Hoe komt het dat we zo bezig zijn met er voor te zorgen dat anderen het idee hebben dat het goed met ons gaat?
 
Moritz wil zich niet laten kennen.
Wij willen dat ook niet.
We leven in een beeldenwereld.
Niet alleen letterlijk zijn we omringd door een eindeloze hoeveelheid beelden, maar we zijn ook steeds bezig met het beeld dat anderen van ons hebben.

 

 

 

 

ons selfie

Hoe we onszelf zien en het beeld dat anderen van ons hebben.
We gaan voor een positief zelfbeeld toch?

Maar is zelfbeeld hetzelfde als ons selfie?

Zelfbeeld = selfie ?

Nou nee, een selfie is wat ik wil laten zien en dat is niet hetzelfde als hoe ik mezelf ervaar.

Wat lijkt jou nu de perfecte selfie?

Hoeveel likes zou dat geven?

Van welke gebeurtenis zou jij beslist geen selfie maken?
Welke selfie komt bij jou beslist niet op je social media te staan?

 
Wat wel en wat niet past in jou denkraam: hoe ontstaat dat?

Wie of wat bepaalt wat er in je denkraam (raamwerk, frame) past?

 

 

 

Dat we informatie filteren om daaruit te halen wat we nodig hebben, daar hebben we het al even over gehad in scène 2. Maar simpelweg informatie filteren is niet genoeg om effectief te zijn.
Als je door een prachtige en geurige bloemenweide loopt,  dan is het prettig om die geuren diep op te snuiven.
Maar na een uur zweten op een proefwerk in een klaslokaal met dichte ramen is je neus niet je beste optie om eens lekker te genieten.
En als je verliefd bent en dicht bij elkaar, dan speelt geur weer een heel andere rol.
Voor verschillende situaties ontwikkelen we rollen, schema's, mechanismen, apps, instellingen of hoe je ze maar wilt noemen, die ons handelen en waarnemen bepalen.
We maken die schema's ongemerkt en zijn ons meestal niet bewust van onze programmering.

 

opdracht  #1

Verzin een rolomschrijving voor Moritz.

Een rolomschrijving is een verzameling gegevens die het gedrag van een karakter bepalen.
Een rolbeschrijving kan van alles bevatten, de persoonlijke geschiedenis, opvoeding, karakter, hobby's.
Maar bijvoorbeeld ook karakteristieke uitspraken, muziekvoorkeur, kortom alles wat iets zegt over de persoon en zijn/haar kijk op zichzelf en de wereld.
Vertel iets over wat wel en niet bij hem/haar past, waar hij/zij van houdt en wat hij/zij bijvoorbeeld nooit zou doen.



opdracht #2

Bedenk individueel een tableau vivant van hoe jij beslist niet gezien wilt worden en maak met je klas of groepje van de beste ideeën een mooie foto.

 

 

 

scène 3 Jongens

 

meisjes...

"Wil jij later kinderen...?"

Over jongens, verlangende blik en stoer meisjesgepraat.

Ken je dat? Je loopt nietsvermoedend door de supermarkt om even wat te halen. Je slaat een hoek om en opeens sta je aan de grond genageld: waauw wat een stuk!

Dat mooie gezicht en wat een prachtige figuur.
En hoe ze beweegt, wat een stuk!
En je denkt: daar hou ik van!
Dat is echte liefde of niet soms!

Of je bent met een groep vriendinnen op pad en in de kroeg zit een jongen waar je je ogen niet vanaf kunt houden. Je zou tegen iedereen iets kunnen zeggen behalve tegen hem. Telkens als je zijn kant op kijkt voel je dat je bloost en je denkt dat iedereen dat ziet. De hele week zit je te dagdromen... En je denkt ik ben verliefd, ik hou van hem!
Dat is echte liefde of niet soms!

 

 

 

 

liefde

Nou nee, niet helemaal, ehh....verliefdheid, houden van en liefde, dat is wel zo'n beetje het meest ingewikkelde waar je tegenaan loopt als je opgroeit en de wereld probeert te begrijpen.

Er is niets waar zoveel verwarrende begrippen omheen hangen als om het begrip liefde.

Wat is het verschil tussen verliefdheid en liefde, wat maakt dat je iemand aantrekkelijk vindt en hoe zit dat met lust en verlangen...?

 

opdracht #1

Maak voor jezelf een lijstje: van wie houd je?
Moeder, vader, broer, zus, vriendje, vriendinnetje, een idool?

Van wie houd je nog meer?

Zijn er mensen van wie je houdt en die je aantrekkelijk vindt?
Geef een voorbeeld.
Zijn er mensen van wie je houdt en die je niet aantrekkelijk vindt?

Geef een voorbeeld.
Wat maakt het verschil?

Als je verliefd bent hebt of bent geweest, is/was dat dan zoals in de voorbeelden hierboven: liefde op het eerste gezicht?

Of was het toeval, zoals de ontmoeting van Wendla in het bos die anders had kunnen zijn.
Was er lust in het spel zoals in de scene op de hooizolder.

Heb je een relatie of een relatie gehad? Hoe is die ontstaan?

Inventariseer klassikaal wat je opvalt ten aanzien van verliefdheid, liefde en begeerte (lust, lichamelijke aantrekkingskracht en verlangen).

 

meer over verliefdheid

Meer informatie over hoe men verliefdheid door de jaren heen bekeek vind je hier:  Verliefdheid nader beschouwd  

 

liefdesgedicht toen

Toen droomden meisjes over....... jongens net als nu, wat is er anders vandaag?
Hormonen en verlangens, jongens en meisjes, het is van alle tijden.

Maar wat voor tijd was dat eigenlijk, het jaar 1890 ?

 

Een liefdesgedicht uit 1890


ZIE je ik hou van je,
ik vind je zoo lief en zoo licht --
je oogen zijn zoo vol licht,
ik hou van je, ik hou van je.

En je neus en je mond en je haar
en je oogen en je hals waar
je kraagje zit en je oor
met je haar er voor.

Zie je ik wou graag zijn
jou, maar het kan niet zijn,
het licht is om je, je bent
nu toch wat je eenmaal bent.

O ja, ik hou van je,
ik hou zoo vrees'lijk van je,
ik wou het helemaal zeggen --
Maar ik kan het toch niet zeggen.

 meer gedichten van  

   Herman Gorter

 

Herman Gorter 1890

 

 

Als je dit gedicht zo leest: waar lag toen de nadruk op, vind je?

 

opdracht #2

Maak een hedendaags liefdesgedicht.

Alles mag, leef je uit, rap, knip, plak, film, whatever....

 

 

extra:

Een nog ouder liefdesgedicht van P.C. Hooft (1581-1647) eventueel ter inspiratie.

Naast de oorspronkelijke tekst is er ook een moderne filmversie.

 

Mijn lief, mijn lief, mijn lief; soo sprack mijn lief mij toe,

Dewijl mijn lippen op haer lieve lipjes weiden.

De woordtjes alle drie wel claer en wel bescheiden

Vloeiden mijn ooren in, en roerden ('ck weet niet hoe)

Al mijn gedachten om staech maelend nemmer moe;

Die 't oor mistrouwden en de woordtjes wederleiden.

Dies jck mijn vrouwe bad mij claerder te verbreiden

Haer onverwachte reên; en sij verhaelde' het doe.

O rijckdoom van mijn hart dat over liep van vreuchden!

Bedoven viel mijn Siel in haer vol hart van deuchden;

Maer doe de Morgenstar nam voor den dach haer wijck,

Js, met de claere Son, de waerheit droef verresen.

Hemelsche Goôn, hoe comt de Schijn soo naer aen 't Wesen,

Het leven droom, en droom het leven soo gelijck?

gedicht van P.C. Hooft (1581-1647)

'mijn lief '

link naar website DBNL

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

scène 5 het bos

 

Roodkapje

Wendla gaat het bos in op zoek naar avontuur.
Dat doet denken aan Roodkapje: "Zeg Roodkapje waar ga je henen?" Eigenlijk is deze scène een variant op het verhaal van Roodkapje.

Een sprookje met als strekking: je moet niet zomaar het bos in gaan, want daar loert gevaar.

meer Roodkapje op Wikipedia

Maar ja, wat moet je zonder gevaar? Ik bedoel: wat is er dan nog leuk?

"Wil je me slaan?"  vraagt Wendla.

Uitproberen gaat natuurlijk meestal niet zo dramatisch,

Heb jij wel eens iets uitgeprobeerd?

Ja ? Geef eens een voorbeeld.

Nee? nog nooit iets geks gedaan ? 

 

 

 

opdracht #1

In tweetallen; bedenk iets geks dat je wel eens zou willen uitproberen.

Maak een 20 seconden Pitch (turbo verkooppraatje)

en presenteer dat aan de klas.

Stem erover welk idee het beste is en voer het eventueel uit.

 

Het opzoeken van grenzen en uitproberen, dat zit in iedere jong.
Of je nu een mens, aap, kat of hond bent, het is belangrijk om te leren omgaan met grenzen.
Stoeien en vechten, wat doet zeer en hoe kun je daarmee dan het beste omgaan?
 

Spelen

De natuur heeft dat opzoeken van grenzen geprogrammeerd omdat de vaardigheden die je daarmee opdoet je klaarstomen voor de gevaren die je in het leven kunt tegenkomen.
Kinderen die nooit de kans krijgen om hun grenzen te onderzoeken, b.v. door een te strenge opvoeding, lopen meer risico om te falen in gevaarlijke situaties waarop ze niet getraind zijn. Het ontbreekt hen aan improvisatievermogen.
 
Hebben we vandaag de dag genoeg ongevaarlijke trainings-mogelijkheden?
Welke vaardigheids-trainingssituaties kennen we vandaag de dag?

 

nieuwsgierig.

Wendla heeft een goede reden voor haar vraag.

Ze weet namelijk niet hoe het is om te worden geslagen.
Ze is nieuwsgierig.                                                                   >>>>.>>

 

 

"hier dan!"

Melchior draait helemaal door als hij Wendla slaat.
Wat is er met die jongen aan de hand?

Kun jij je daar iets bij voorstellen?

 

opdracht #2

In tweetallen: bedenk twee redenen voor het gedrag van Melchior.

Inventariseer daarna in de klas om een overzicht te krijgen van

de mogelijke oorzaken van zijn merkwaardige gedrag.

Zou Melchior geschrokken zijn van zichzelf ?

Meerkeuzevraag : Ben jij wel eens van jezelf geschrokken?

A.- Nee nooit, ik ben altijd erg voorspelbaar.

B.- Ja, ik sta regelmatig te kijken van mijn eigen gedrag.

C.- Ja, dat is vroeger wel eens gebeurd, maar tegenwoordig let ik beter op.

D.- Nee, maar ik hoor wel eens van anderen dat ze van mijn gedrag geschrokken zijn.