Roodkapje

Wendla gaat het bos in op zoek naar avontuur.
Dat doet denken aan Roodkapje: "Zeg Roodkapje waar ga je henen?" Eigenlijk is deze scène een variant op het verhaal van Roodkapje.

Een sprookje met als strekking: je moet niet zomaar het bos in gaan, want daar loert gevaar.

meer Roodkapje op Wikipedia

Maar ja, wat moet je zonder gevaar? Ik bedoel: wat is er dan nog leuk?

"Wil je me slaan?"  vraagt Wendla.

Uitproberen gaat natuurlijk meestal niet zo dramatisch,

Heb jij wel eens iets uitgeprobeerd?

Ja ? Geef eens een voorbeeld.

Nee? nog nooit iets geks gedaan ? 

 

 

 

opdracht #1

In tweetallen; bedenk iets geks dat je wel eens zou willen uitproberen.

Maak een 20 seconden Pitch (turbo verkooppraatje)

en presenteer dat aan de klas.

Stem erover welk idee het beste is en voer het eventueel uit.

 

Het opzoeken van grenzen en uitproberen, dat zit in iedere jong.
Of je nu een mens, aap, kat of hond bent, het is belangrijk om te leren omgaan met grenzen.
Stoeien en vechten, wat doet zeer en hoe kun je daarmee dan het beste omgaan?
 

Spelen

De natuur heeft dat opzoeken van grenzen geprogrammeerd omdat de vaardigheden die je daarmee opdoet je klaarstomen voor de gevaren die je in het leven kunt tegenkomen.
Kinderen die nooit de kans krijgen om hun grenzen te onderzoeken, b.v. door een te strenge opvoeding, lopen meer risico om te falen in gevaarlijke situaties waarop ze niet getraind zijn. Het ontbreekt hen aan improvisatievermogen.
 
Hebben we vandaag de dag genoeg ongevaarlijke trainings-mogelijkheden?
Welke vaardigheids-trainingssituaties kennen we vandaag de dag?

 

nieuwsgierig.

Wendla heeft een goede reden voor haar vraag.

Ze weet namelijk niet hoe het is om te worden geslagen.
Ze is nieuwsgierig.                                                                   >>>>.>>

 

 

"hier dan!"

Melchior draait helemaal door als hij Wendla slaat.
Wat is er met die jongen aan de hand?

Kun jij je daar iets bij voorstellen?

 

opdracht #2

In tweetallen: bedenk twee redenen voor het gedrag van Melchior.

Inventariseer daarna in de klas om een overzicht te krijgen van

de mogelijke oorzaken van zijn merkwaardige gedrag.

Zou Melchior geschrokken zijn van zichzelf ?

Meerkeuzevraag : Ben jij wel eens van jezelf geschrokken?

A.- Nee nooit, ik ben altijd erg voorspelbaar.

B.- Ja, ik sta regelmatig te kijken van mijn eigen gedrag.

C.- Ja, dat is vroeger wel eens gebeurd, maar tegenwoordig let ik beter op.

D.- Nee, maar ik hoor wel eens van anderen dat ze van mijn gedrag geschrokken zijn.